Starters Boje and Charlotte over werkervaring opdoen via het LDE traineeship

Het LDE traineeship is het gezamenlijke traineeprogramma van de Universiteit Leiden, de Technische Universiteit Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het biedt academisch opgeleide starters de mogelijkheid om aan twee universiteiten te werken, in twee verschillende functies, bij elk waarvan je een jaar doorbrengt.

Daarnaast richt het zich op ondersteunende functies en biedt het trainees persoonlijke coaching en cursussen gericht op persoonlijke ontwikkeling als young professional.

CharlotteCharlotte en Boje zijn twee van zulke starters. Beiden vonden hun eerste werkplek bij het Leiden Learning and Innovation Centre (LLInC) van de Universiteit Leiden. In dit interview vertellen ze over hun ervaringen. Eerst een voorstelrondje:

Mijn naam is Charlotte, 27 jaar en ik woon in Rotterdam. Vorig jaar ben ik begonnen als LDE-trainee. Ik heb mijn master Social Inequalities in juni 2023 afgerond en was erg enthousiast om fulltime aan de slag te gaan. Het afgelopen jaar maakte ik deel uit van de Communicatiecommissie bij LDE en werkte ik als trainee project lead bij LLInC binnen het Learning & Innovation Team. 

Mijn naam is Boje en ik werk sinds een jaar als projectleider bij LLInC voor het team Innovatie, Strategie en Beleid als onderdeel van mijn eerste jaar van het LDE traineeship.

Waar heb je tijdens je jaar bij LLInC aan gewerkt en welke vaardigheden heb je hierdoor opgedaan/ontwikkeld? 

BojeBoje: Ik heb een veelheid aan taken uitgevoerd bij LLInC. Mijn belangrijkste project was een individueel onderzoek naar het ecosysteem van onderwijsinnovatie binnen de Universiteit Leiden. Verder coördineerde ik een pilot waarin we experimenteerden met een nieuwe manier om cursussen te evalueren. Tot slot heb ik twee projectmanagers geassisteerd in een project om een nieuw digitaal beoordelingsinstrument te implementeren.

Door deze verschillende taken heb ik uit eerste hand inzicht gekregen in wat er komt kijken bij het leiden van verschillende soorten projecten. Ik heb vaardigheden zoals efficiënt communiceren, presenteren, luisteren, plannen en organiseren in een professionele context verder ontwikkeld. 

Charlotte: Het eerste project waar ik deel van uitmaakte, was het team van Learning Mindset. Dit project richt zich op het versterken en motiveren van studenten om meer zelfregulerende leerlingen te worden. Ik coördineerde verschillende deelprojecten, zoals de reorganisatie van een projectmanagementtool, het in kaart brengen van de verschillende interventieniveaus, de creatie van een nieuwe website, het wervingsproces van een nieuw teamlid en de recreatie van planners. Ik heb organisatie- en communicatievaardigheden opgedaan, maar ook kennis over nieuwe, verschillende programma's, zoals Affinity Publisher, Monday en Wix.

Waar heb je tijdens je jaar bij LLInC aan gewerkt en welke vaardigheden heb je daarbij opgedaan/ontwikkeld?

Boje: Ik heb verschillende taken uitgevoerd bij LLInC. Mijn belangrijkste project was een individueel onderzoek naar het ecosysteem van onderwijsinnovatie binnen de Universiteit Leiden. Verder coördineerde ik een pilot waarin we experimenteerden met een nieuwe manier om cursussen te evalueren. Tot slot heb ik twee projectmanagers geassisteerd in een project om een nieuw digitaal beoordelingsinstrument te implementeren. Door deze verschillende taken heb ik uit eerste hand inzicht gekregen in wat er komt kijken bij het leiden van verschillende soorten projecten. Ik heb vaardigheden zoals efficiënt communiceren, presenteren, luisteren, plannen en organiseren in een professionele context verder ontwikkeld.   

Charlotte: Het eerste project waar ik deel van uitmaakte, was het team van Learning Mindset. Dit project richt zich op het versterken en motiveren van studenten om meer zelfregulerende leerlingen te worden. Ik coördineerde verschillende deelprojecten, zoals de reorganisatie van een projectmanagementtool, het in kaart brengen van de verschillende interventieniveaus, de creatie van een nieuwe website, het aanwervingsproces van een nieuw teamlid en de recreatie van planners. Ik heb organisatie- en communicatievaardigheden opgedaan, maar ook kennis over nieuwe, verschillende programma's, zoals Affinity Publisher, Monday en Wix. 
 
Naast het Learning Mindset project heb ik de implementatie van een nieuw Learning Management Systeem (LMS) voor het Training Office gecoördineerd. Het Opleidingsbureau (voorheen Cursusbureau) is het onderdeel van LLInC dat trainingen organiseert voor onder andere de BKO. Samen met Karen heb ik gekeken naar de mogelijkheden voor het gebruik van een nieuw LMS-systeem dat veel van de administratieve taken die toen handmatig werden gedaan kon regelen. Er werd besloten om met het systeem aan de slag te gaan en ik heb vervolgens de rest van het project uitgevoerd, wat betekent dat ik mezelf vertrouwd heb gemaakt met het LMS, nauw heb samengewerkt met ASSC, heb gezorgd voor een soepele overgang, interne processen heb gereorganiseerd, alle trainers aan boord heb genomen, communicatieplannen heb gemaakt, Xiaojun, onze nieuwe collega voor het trainingsbureau, aan boord heb genomen, een jaarplanning heb gemaakt en nog veel meer.  

Naast bovenstaande projecten heb ik mijn eigen kleine onderzoeksproject uitgevoerd over gevoelige discussies in het onderwijs. Het doel van het project was om verschillende ervaringen met betrekking tot gevoelige discussies in colleges in kaart te brengen en te wijzen op mogelijkheden voor hulpmiddelen op dit gebied. Ik voerde kwalitatieve interviews uit met universiteitsdocenten en D&I-experts. Vervolgens heb ik de gegevens geanalyseerd en een rapport geschreven. Dit project stelde me in staat om mijn vaardigheden op het gebied van kwalitatief onderzoek en schrijven verder te ontwikkelen. Verder waren er nog enkele andere projecten waaraan ik heb deelgenomen, zoals de introductie van het gebruik van MS Projects.

LDE10
LDE 10

Zijn er bijzonder opmerkelijke inzichten die je hebt opgedaan op het gebied van onderwijs of, sterker nog, anderen waarmee je door je functie in contact bent gekomen? 

Boje: Door mijn betrokkenheid bij deze projecten heb ik inzicht gekregen in het werken aan een universiteit, het veld van het hoger onderwijs, maar in het bijzonder in onderwijsinnovatie. Met een achtergrond in sociologie was dit veld vrij nieuw voor mij. Daarom was de hele ervaring nogal overweldigend, vooral in het begin. Ik moest veel nieuwe dingen leren om niet alleen te begrijpen hoe een gedecentraliseerde universiteit werkt, maar ook om het onderwerp innovatie te begrijpen en hoe het wordt bestuurd, ondersteund en onderhouden, zodat ik een waardevolle bijdrage kon leveren aan de organisatie. Dit heeft mijn interesse gewekt voor een nieuw onderwerp, dat met name relevant is gezien de snel veranderende aard van de maatschappij, waar een vooruitdenkende benadering breed toepasbaar is. 

Charlotte: Het was erg interessant om inzicht te krijgen in het functioneren van de universiteit als organisatie. De universiteit is zo'n grote organisatie, met al die aparte afdelingen die functioneren als hun eigen kleine organisaties. Dat was heel interessant om te merken.

LDE 11
LDE 11

Tekst: Boje Moers & Charlotte Turksma

Meer informatie vindt u op:
Leiden-Delft-Erasmus traineeship