New developments in university education in Centre for Education and Learning annual conference

Wat zijn de nieuwste snufjes in digitale onderwijstechnieken? Kan de computer de levende docent vervangen? En hoe wil Europa vluchtelingenstudenten alle kansen geven? In de Annual Meeting van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning staan nieuwe ontwikkelingen in het universitair onderwijs centraal.

Wanneer?
Vrijdag 14 oktober 9.30-15.45
Waar?
Erasmus University College, Nieuwemarkt 1, Rotterdam
Informatie

Over het Centre for Education and Learning
In het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning (CEL) werken de Universiteit Leiden, de Technische Universteit Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam samen. CEL onderzoekt de succesfactoren van universitair leren en doceren, innoveert het onderwijs en traint docenten. In de Annual Meeting gaat het over nieuwe ontwikkelingen: in onderzoek, onderwijstechnologie en onderwijsbeleid. 

Onderwerpen

De Moderniseringsagenda Hoger Onderwijs van de EU

Later dit jaar verschijnt de Moderniseringsagenda Hoger Onderwijs van de EU. Hierin staan o.m. onderwerpen als ‘hoger onderwijs voor vluchtelingen’ en ‘tegengaan van radicalisering van jongeren.’ Julie Anderson werkt als beleidsmedewerker hoger onderwijs voor de Europese Commissie en zal de moderniseringsagenda toelichten. Onderzoeker Marion van San van de Erasmus Universiteit Rotterdam treedt op als referent voor het onderwerp radicalisering.
Meer over Hoger Onderwijsbeleid  bij de Europese Commissie
Meer over Marion van San

De computer als leraar

‘Intelligent tutoring systems’ zijn digitale tutoren die met behulp van inzichten uit de cognitieve wetenschap zo zijn ontworpen dat ze hun instructies kunnen aanpassen aan de behoeften van individuele leerlingen. Gastspreker Vincent Aleven (Human-Computer Interaction, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, Pensylvania) heeft hier met collega’s een nieuwe aanpak voor ontworpen ,’example-tracing tutors’ genaamd. Ze worden al in verschillende niveaus van onderwijs toegepast, ook in universiteiten.

Vincent Aleven: ‘My goal is to advance the science of how people interact and learn with advanced learning technologies’. Zie zijn website.

‘Teacherbot’: de robot als student-assistent

Het steeds verder digitaliseren en automatiseren van onderwijs heeft geleid tot felle debatten. Tegenover voorstanders die wijzen op de voordelen voor bereik, productiviteit en efficiëntie staan tegenstanders die menen dat steeds verdere automatisering schadelijk is voor de professionaliteit van de docent en voor de humanistische waarden van onderwijs. Gastspreker Siân Bayne (hoogleraar digitaal onderwijs aan de Universiteit van Edinburgh) onderzoekt dit spanningsveld al experimenterend. Met collega’s van de Universiteit van Edinburgh ontwikkelde ze de ‘Teacherbot’: een soort digitale student-assistent die ‘echte’ docenten ondersteunt bij het doceren van een MOOC door via Twitter met studenten te communiceren.
Lees het artikel hierover in Times Higher Education
Meer over Siân Bayne

Augmented reality in het onderwijs: de HoloLens

Een van de nieuwste snufjes in de categorie digitale onderwijstools is de HoloLens, een instrument voor ‘augmented reality’, ontwikkeld door Microsoft. Het is een bril die door de computer geleverde elementen aan de werkelijkheid toevoegt. Voor het onderwijs biedt dit grote mogelijkheden.
Stephan Lukosch (Systems Engineering TU Delft) is een specialist op het gebied van augmented reality. Samen met Melle Lelieveld van het bedrijf Winvision doet hij die mogelijkheden uit de doeken. Het Centre for Education and Learning is bezig met het opzetten van een onderzoeksgroep over toepassingen van de HoloLens in universitair onderwijs.
Meer over de HoloLens
Meer over Stephan Lukosch
Meer over Winvision

Meer informatie over de Annual Meeting.
 

 

More information:
http://www.educationandlearning.nl/agenda/2016-10-14-cel-annual-meeting-2016-in…