Hoe zorgen we voor een beter sociaal klimaat op middelbare scholen, zodat ook jongeren met autisme zich beter thuis voelen en zich goed ontwikkelen? Wetenschappers van de TU Delft en de Universiteit Leiden doen onderzoek naar autisme bij scholieren.
De Leidse psycholoog Carolien Rieffe gaat bekijken hoe we een beter sociaal klimaat kunnen scheppen op middelbare scholen, zodat ook jongeren met autisme zich beter thuis voelen en zich goed ontwikkelen. Daarvoor krijgt ze € 500.000 van de nationale wetenschapsfinancier NWO. Daarin zoekt ze samenwerking met Alexander Koutamanis van de TU Delft voor de architectuur en met Joost Kok van Computer Science van de Universiteit Leiden voor de informatica en Radio-frequency identification (RFID).
Kinderen en adolescenten met gehoorverlies, autisme of taalstoornis hebben om verschillende redenen minder toegang tot hun sociale omgeving dan andere kinderen, al van jongs af aan. Dit heeft effect op hun emotionele en sociale ontwikkeling. Rieffe doet onderzoek naar de toegang van deze kinderen tot hun sociale wereld.