Concurreren in het AI-tijdperk
Erasmus Rotterdam School of Management (RSM) | Ting Li, hoogleraar Digital Business
Hoogleraar Digital Business Ting Li onderzoekt binnen het Erasmus Centre of Data Analyticshoe bedrijven hun voordeel kunnen doen met data. Je staat er niet bij stil als je even iets googelt, maar Google wordt van elke zoekopdracht slimmer. 'Het is een lerend algoritme. Het wordt steeds preciezer, en hoe vaker wij op een pagina klikken, hoe hoger die pagina in de lijst met zoekresultaten komt te staan.'
AI is overal, zegt Li, van auto's en bankieren tot daten en overal in de media. Bedrijven gebruiken vaak aanbevelingssystemen, een vorm van AI, om producten aan te bevelen. In de aanbevolen films en muziek op Netflix en Spotify bijvoorbeeld, en in aanbevolen producten op Amazon. 'Je zult misschien denken dat jij daar nooit op klikt, maar bij Amazon komt wel 30 tot 35 procent van de omzet voort uit slimme aanbevelingssystemen die hun data-engineers steeds verder finetunen.'
Bij Amazon komt wel 30 tot 35 procent van de omzet voort uit slimme aanbevelingssystemen die hun data-engineers steeds verder finetunen.'
Een promovendus van Li werkt in opdracht van een verzekeringsbedrijf aan het doorgronden van het overstappen van klanten van de ene naar de andere verzekeraar. 'Op basis van data onderzoeken wij of klanten bijvoorbeeld vooral in beweging komen door sites als Independer, door zoekadvertenties van Google, links op andere websites of door een telefoontje van een verkoopmedewerker.'
Aandelenmarkt voorspellen met Twitter
In een ander project onderzoekt Li of je op basis van Twitter of Facebook de aandelenmarkt kunt voorspellen. 'Algoritmen kunnen die media afgrazen en sentimenten destilleren. Op basis van het sentiment Apple deed het goed in het eerste kwartaal kun je misschien de koers van het aandeel voorspellen.' Zeker is het nog niet, het kan ook zijn dat eerst de koers stijgt, en dan pas het sentiment positiever wordt.
Je kunt ook de dienstverlening verbeteren op basis van data en AI-systemen. Bijvoorbeeld die van OV-bedrijven.'
Het gaat niet alleen om geld verdienen. 'Je kunt ook de dienstverlening verbeteren op basis van data en AI-systemen. Ik werk bijvoorbeeld met OV-bedrijven die op basis van reispatronen hun tariefstructuur willen verbeteren, of willen zorgen dat de reiziger niet hoeft te staan.' De kern van Li's onderzoek: 'Ik zoek altijd naar de relevantie van informatie. Hetzij voor bedrijven, voor individuen of voor de maatschappij.'