'De toekomstige havenarbeider is afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit of de TU Delft' zegt professor Rob Zuidwijk in Erasmus Magazine. 'En werkt in de maritieme of juridische dienstverlening op het Weena.'
In de rubriek 'De Kwestie' van Erasmus Magazine, het onafhankelijk magazine van de Erasmus Universiteit Rotterdam, beantwoordt Rob Zuidwijk de vraag: 'Bestaat de haven over tien jaar nog wel?'
Zuidwijk is hoogleraar 'Havens in mondiale netwerken' aan de Erasmus Universiteit en wetenschappelijk trekker van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Metropolis and Mainport.
Ontwikkelingen in China, de mogelijke krimp in de containermarkt, het afscheid van de petrochemische industrie: betekent dit alles dat Rotterdam zijn leidende rol als containerhaven en 'hub' gaat verliezen?
Lees het hele artikel in Erasmus Magazine
'Rotterdam zal een andere havenstad zijn dan vroeger' zegt Zuidwijk. De haven is letterlijk uit de stad verdwenen, maar er komt wel iets voor in de plaats. 'Waar vroeger Ridderkerk een knooppunt in het achterland van de Rotterdamse haven was, is dat straks Duisburg of Amsterdam.' En niet alleen de schaal, ook het soort werk verandert, zegt Zuidwijk. Laaggeschoolde havenarbeiders maken plaats voor hoogopgeleide technologen, bedrijfskundigen en juristen die werken aan het Weena. 'Je kunt dus zeggen dat de haven op die manier langzaam weer terugkeert in de stad.'
De haven keert langzaam weer terug in de stad