Studenten van de drie samenwerkende Leiden-Delft-Erasmus-universiteiten bundelden hun krachten in OperationAIR. En dat initiatief heeft in drie weken tijd een werkend prototype van een noodbeademingsapparaat voor coronapatiënten opgeleverd: de AIRone.
De eerste testen met een mechanische long zijn succesvol verlopen, waarna toestemming aan het ministerie van VWS is gevraagd om de volgende fase in te gaan. Hierbij zullen intensivisten klinische testen doen met het zogeheten ‘first model’, het eerste apparaat zoals deze er op de IC uit komt te zien. Als daarna officiële klinische goedkeuring wordt gegeven, kan het ministerie van VWS opdracht geven tot productie.
Op maandag 16 maart is het studententeam OperationAIR van start gegaan onder leiding van professor Jaap Harlaar. Harlaar is opleidingsdirecteur van master Technical Medicine en de bachelor Klinische Technologie, gezamenlijke opleidingen van de TU Delft, het Leids Universitair Medisch Centrum en het Erasmus MC die in Medical Delta verband samenwerken en van daaruit deze opleidingen hebben opgezet.
Prof. Harlaar: ‘Ik ben enorm trots dat onze studenten Technical Medicine dit voor elkaar hebben gekregen in zo’n korte tijd. Hiermee laat de opleiding precies zien wat de samenwerking binnen Leiden-Delft-Erasmus betekent. Door de combinatie van kennis en vaardigheden vanuit TUDelft, Erasmus MC en LUMC worden kliniek en techniek verbonden, nu heel letterlijk in de geboorte van de AIRone.'
Het OperationAIR-team bestaat uit 50 masterstudenten van verschillende studierichtingen, waaronder Klinische Technologie, Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek. Binnen een week was er een eerste ontwerp voor een nood beademingsapparaat. De ontwerpeisen hiervoor zijn opgesteld in nauwe samenspraak met specialisten van het LUMC en het Erasmus MC.
Gereed voor klinische test
Op 3 april, 18 dagen na de start van OperationAIR, is er een werkend prototype, de zogeheten 'AIRone'. Marijn Mostert, coördinator van het test team: 'De afgelopen dagen hebben wij de AIRone uitvoerig getest. Wij hebben alle functies getoetst met behulp van een testlong met verschillende sensoren en daarmee gecontroleerd of het apparaat voldoet aan de prestatie-eisen. Daarnaast hebben wij gebruikerstesten gedaan met verschillende intensivisten voor de gebruiksvriendelijkheid. Wij hebben alle benodigde documenten ingediend bij het VWS en zijn dus klaar voor de volgende stap: klinische keuring.' De komende dagen zal het team gebruiken om de benodigde veiligheidstesten uit te voeren.
Lees het hele verhaal op de website van TU Delft.