Het Academic Teaching Lab van het Centre for Education and Learning dompelt twaalf docenten van de Universiteit Leiden, de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam twee dagen onder in een snelkookpan van onderwijsvernieuwing.
‘Flipping the classroom’, interactieve werkvormen, nieuwe manieren van toetsen: vele docenten in onze drie universiteiten werken hard en creatief aan nóg effectiever en interessanter onderwijs voor hun studenten. Voor het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning (CEL), dat de drie universiteiten beschouwt als één groot living lab, zijn zij het zout der aarde. In het Academic Teaching Lab dompelt CEL docenten twee dagen onder in een snelkookpan van onderwijsvernieuwing.
TWAALF DOCENTEN GESELECTEERD
De docenten solliciteren naar een plaats in het Lab met een voorstel van maximaal 2 A4’tjes. De twaalf die het meest concrete, innovatieve en toepasbare plan insturen, waarin ze duidelijk aangeven hoe ze de leerprestaties van studenten willen beïnvloeden, krijgen een uitnodiging om deel te nemen.
De eerste lichting docenten sloot zich eind november 2015 twee dagen op in Dordrecht, met coaches en experts van binnen en buiten de drie universiteiten. Het tweede Academic Teaching Lab is gepland op donderdag 17 en vrijdag 18 november 2016.
FLIPPING THE CLASSROOM
Boukje van Reijn, docent aan de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft nam in november deel. Haar kan onmogelijk verweten worden dat ze ouderwetse colleges geeft, gewend als ze is om te werken met blended learning en ‘flipping the classroom’. Waar lag het dan aan dat haar studenten lang niet altijd goed voorbereid naar college kwamen? Dit was de vraag die ze inbracht in het Academic Teaching Lab. Daar werd inderdaad al snel duidelijk dat het niet aan de kwaliteit van haar online learning tools lag; die waren prima van opzet.
‘Waar ik achter kwam, was dat mijn studenten de toegevoegde waarde van mijn college onvoldoende inzagen. En daarom besloot ik de belangrijkste bijeenkomst in de allereerste collegeweek aan te pakken, de bijeenkomst met sprekers uit de praktijk. Voortaan laat ik de architecten en projectmanagers meteen uit eigen ervaring vertellen over het belang van samenwerking in de verschillende fasen van een bouwproject. Ik vertel nu de studenten niet meer waarom het college belangrijk is, ik laat het hen zelf meteen in de eerste week ontdekken.’
• Lees hier het hele interview met Boukje van Reijn op de website van het Centre for Education and Learning.
• Lees hier nog meer reacties van deelnemers
• En bekijk hier het filmpje over het Academic Teaching Lab met ervaringen van trainers en deelnemers:
Toine Andernach(l.): ‘In zes stappen leidt “Carpe Diem” docenten door hun ontwikkelproces.’
CARPE DIEM-METHODE
Toine Andernach van Onderwijscentrum Focus (OC Focus) van de TU Delft is Delfts coördinator van het Centre for Education and Learning, en een van de initiatiefnemers en begeleiders van het Academic Teaching Lab. Andernach: ‘In het Academic Teaching Lab maken we gebruik van de zogenoemde Carpe Diem-methode. Deze methode is ontwikkeld door Gilly Salmon en geeft docenten concrete handvatten voor het ontwikkelen en vernieuwen van hun onderwijs. In zes stappen leidt de methode docenten door hun onderwijsontwikkelproces. Een van de belangrijkste stappen is het maken van een story board dat is gebaseerd op ‘constructive alignment’: het op elkaar afstemmen van leerdoelen, leeractiviteiten en de wijze van beoordelen. De Carpe Diem-methode werkt erg goed als je in korte tijd snel resultaat wilt boeken, zeker als daarbij coaches en experts beschikbaar zijn.’