Ruimtevaart verbinden met de samenleving en probleemoplossende praktijkervaring opdoen: dat is het doel van LDE Space & Society, een nieuw honoursprogramma voor bachelorstudenten in Leiden, Delft en Rotterdam. Hoe ziet het programma eruit? En wat hopen studenten te leren?
Studenten van alle studieachtergronden
'Honoursonderwijs gaat over het actief opnemen van informatie. De lessen bestaan uit interactieve lezingen, debatten, brainstormsessies en samenwerkende leervormen.’ Universitair docent ruimterecht Dimitra Stefoudi vertelt over het programma waarvan ze sinds kort waarnemend coördinator is: het nieuwe LDE Space & Society Honours Programme, een gezamenlijk programma van Leiden-Delft-Erasmus.
De afgelopen weken konden tweede- en derdejaarsstudenten van alle studieachtergronden zich aanmelden voor het nieuwe programma, dat bestaat uit 15 EC bovenop hun bachelor. Vanavond is het dan zover: de kick-off. De deelnemers komen van verschillende universiteiten en van verschillende disciplines, van ruimtevaarttechniek tot bedrijfskunde.
Om een open en interactieve sfeer te garanderen op de eerste dag, nodigde Stefoudi iedereen uit voor speednetworking. In korte rondes vragen studenten elkaar naar hun achtergrond, waarom ze deze richting hebben gekozen en delen ze af en toe wat leuke weetjes over de ruimte.
Fascinatie met de ruimte
Het is een mooi opwarmertje voor het echte werk gaat beginnen. De komende maanden maken de studenten kennis met de ruimtevaartsector en verkennen ze de toepassingen ervan voor de maatschappij. Na een duik in de 'ruimtevaartfundamenten' – wetgeving, technologie, bedrijfsvoering en praktische toepassingen – gaan de studenten samen aan de slag met een uitdaging in de ruimtevaartsector.
Deze zogenaamde space challenges gaan over actuele onderwerpen: van klimaatmonitoring met satellieten tot het maken van een businessplan voor een start-up. Alles hangt af van de interesses van de student en de beschikbaarheid van partnerorganisaties waar ze hun challenge kunnen uitvoeren.
Tjeunkin, tweedejaars student Economie, Recht en Filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, hoopt met zijn challenge 'iets nuttigs te creëren' voor een bedrijf of overheid. ‘Ik hoop op het gebied van ruimtepuin of satellietinformatiesystemen.’ Al van jongs af aan is Tjeunkin gefascineerd door de ruimte. ‘De ruimte heeft iets intrigerends. Er is nog zoveel onbekend – en dat is een uitdaging die niet zomaar kan worden opgelost.'
'Nieuwe strategieën nodig'
Tweedejaars student Brynn van de Universiteit Leiden deelt die passie voor de ruimte. Hij heeft overwogen om sterrenkunde te gaan studeren, maar koos uiteindelijk toch voor psychologie. Brynn kan niet wachten om te leren hoe ruimtetechnologie de samenleving kan verbeteren. ‘Voor mij is de ruimte een plek waar we nieuwe theorieën en technologieën kunnen testen. Ik hoop dat deze studie me inzicht zal geven in de uitgebreide toepassingen van de ruimtevaart.’
Willem Hulsink, universitair hoofddocent aan de Rotterdam School of Management (EUR) en een van de docenten bij het LDE-programma, stelt dat de creativiteit van studenten als Brynn en Tjeunkin de sector vooruit zal helpen. 'Dit vakgebied ontwikkelt zich snel en dat betekent dat we nieuwe strategieën nodig hebben.'
Hulsink hoopt dat het nieuwe programma de nieuwsgierigheid van studenten zal prikkelen – en dat het ze veel zal leren over samenwerken in de praktijk. Om oplossingen te vinden voor hun space challenges zullen de studenten buiten hun eigen vakgebied moeten treden en moeten samenwerken met andere disciplines. ‘Ik hoop dat studenten leren dat ze elkaar nodig hebben.’
Tekst: Lin Kokshoorn (aangepast voor LDE website)
Foto's: Eric van den Bandt