motu

Vernieuwend onderwijs samen met VPRO en Unesco

25 April lanceerden VPRO, Unesco en Leiden-Delft-Erasmus de Mind of the Universe Online Learning Experience. Mind of the Universe is een serie van portretten van wetenschappers die vorige zomer werd uitgezonden door de VPRO. Deze goed gewaardeerde TV-serie heeft een vervolg gekregen in een online onderwijsprogramma, ontwikkeld door docenten van de Universiteit Leiden, TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op het moment van lancering waren er al inschrijvingen vanuit bijna 30 verschillende landen, bevestigden de verschillende onderwijsafdelingen van de 3 universiteiten. Deze vernieuwende vorm van onderwijs is een initiatief van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning.  

MOTU

Iedereen met interesse in wetenschap en techniek kan meedoen aan de Mind of the Universe Online Learning Experience. De deelnemers krijgen in een soort mini-MOOC’s ethische en wetenschappelijke dilemma’s voorgeschoteld en gaan, in hun eigen tempo, de uitdaging aan deze op te lossen. Daarbij kunnen zij gebruik maken van door de VPRO, in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, beschikbaar gesteld beeldmateriaal van de serie Mind of the Universe. Zie www.vpro.nl/mindlearning

Het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de Mind of the Universe Learning Experience. Prof. dr. Rob Mudde, Vice President for Education TU Delft en bestuurder van het Centre for Education and Learning legt uit waarom: 'Open onderwijs is de sleutel naar de toekomst. De samenwerking van de VPRO met Leiden-Delft-Erasmus is een prachtige innovatie die het mogelijk maakt om online learning voor nog meer mensen -jong en oud- beschikbaar te maken.'

Rob Mudde
Prof. dr. Rob Mudde, TU Delft, geeft het belang aan van deze samenwerking

Aan deze innovatieve manier onderwijs werkten teams van wetenschappers en onderwijsontwikkelaars van Leiden-Delft-Erasmus samen. Dr. Virginia Dignum, TU Delft, stelt in haar MOOC vragen over ethische aspecten bij kunstmatige intelligentie, Dr. Tim de Mey, Erasmus Universiteit Rotterdam, gaat in op de wetenschapsfilosofie en Prof. dr. ing. Rob Zwijnenberg, Universiteit Leiden, legt deelnemers dilemma’s voor over privacy-aspecten van genetica. Wat interesseerde Prof. Zwijnenberg aan dit project?

zwijnenberg
Prof. dr. ing. Rob Zwijnenberg, Universiteit Leiden aan het woord

'I believe it is very important that the humanities are involved in these kind of discussions. In recent years, the humanities have become less and less involved in setting the agenda on major issues and developments in biotechnology. In debates on the implications of developments in life sciences, scholars often find themselves at the end of the pipeline, so to speak, expected to respond critically to scientific developments or technological applications which have already been put into practice. In the upcoming Online Learning Experience my colleagues and I give the humanities and the arts a relevant and urgent voice in the societal and academic debate.'

Lees het volledige (Engelstalige) interview There is no fixed human essence, no factor X that defines us as humans met Prof. dr. Robert Zwijnenberg, op de website van het Centre4Innovation, Universiteit Leiden.

Meer informatie vindt u op:
Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning:

Volgend artikel