Hoe laat je verschillende disciplines samnwerken rondom vraagstukken over technologie in een stedelijke context? In een minor waarin docenten vanuit meerdere vakgroepen participeren. De minor SMART and SHARED Cities belicht de smart city-thematiek vanuit verschillende disciplines. Wetenschappers van de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit stelden het onderwijsprogramma samen. Het programma bestaat uit een combinatie van data science, bestuurlijke en sociale wetenschappen. Twee studenten vertellen over hun ervaringen in deze populaire minor.
Huyen Vu is bachelor-student Management of social challenges:
'Ik heb een fascinatie voor alles wat met innovatie te maken heeft, denk aan big data en cybersecurity. Toen ik hoorde van de minor 'Smart and SHARED Cities', was voor mij meteen duidelijk dat ik mij moest inschrijven. De minor behandelt actuele ontwikkelingen, zoals de toenemende hoeveelheid data en hoe je deze informatie op een slimme manier kunt gebruiken. En niet alleen op theoretisch niveau, want we keken ook naar concrete toepassingen in steden.'
'In de beschrijving las ik terug dat we ook op pad zouden gaan in de stad om zelf voorbeelden te vinden van Smart Cities en technologieën om data te verzamelen. Helaas gingen de excursies dit keer niet door vanwege de pandemie. Online onderwijs was soms best lastig, maar de docenten deden erg hun best om de studenten te betrekken. De sfeer vond ik erg gastvrij en ontspannen. Het voelde alsof de docenten echt om je gaven en ze zorgden ervoor dat we allemaal de kans kregen om input te leveren.'
Om van een Smart City een SHARED City te maken, moet je burgers betrekken
'Het gebruik van smart data is een niet te stoppen trend. Ik kom uit Vietnam, een land dat sterk in ontwikkeling is. In mijn land is veel data om mee te werken, maar het rechtssysteem is hier niet klaar voor. Dat betekent dat datagebruik niet 'Smart' en ook niet 'SHARED' is. Om van een Smart City een SHARED City te maken, moet je burgers betrekken en dat vraagt om een bottom-up aanpak. Als mensen op de hoogte zijn van Smart Cities kunnen ze daarnaar handelen en zich organiseren. Door me in te schrijven voor de minor ben ik meer te weten gekomen over de manier waarop Westerse landen omgaan met Smart Cities.'
'De combinatie van de drie universiteiten sprak mij erg aan. Niet alleen ontmoette ik veel verschillende mensen met uiteenlopende achtergronden, maar ook bracht iedereen andere vaardigheden mee. De mensen van de TU Delft hebben bijvoorbeeld sterke ‘hard skills’ en zijn erg technisch, terwijl de studenten van Leiden en Erasmus een economische of bestuurskundige achtergrond hebben. Sociale studies zijn onmisbaar voor de academische inbedding van het project dat we hebben gedaan. Studenten uit Delft zijn super creatief. Een meisje uit mijn groep heeft een hele indrukwekkende video gemaakt over ons project. Ik denk dat we elkaar heel goed aanvulden.'
Patryk Jarmakowicz is bachelor student Management of social challenges en volgde de 15 ECT optie van de minor:
'Voor mij was de minor 'Smart and SHARED Cities' al mijn tweede minor. Ik had de punten niet nodig, dus ik wist nog helemaal niet of ik alle vakken zou afmaken, maar uiteindelijk vond ik het super interessant en verfrissend. De manier van lesgeven was totaal anders dan ik gewend ben en bleek heel interactief. De opdrachten sluiten direct aan op de colleges. Ik heb geen enkel examen hoeven maken en dat was nieuw voor mij.'
Je werkt samen met studenten die totaal verschillende achtergronden hebben.
'Vooral het ‘design’ project sprong er voor mij uit. We werkten verschillende ideeën uit om mobiliteit toegankelijker te maken in Helmond (onderdeel van Brainport Eindhoven). Het ontwerpproces voelde heel creatief. Je werkt samen met studenten die totaal verschillende achtergronden hebben. Dat betekent ook dat we allemaal een andere aanpak gewend zijn. In mijn groep zat een student Bouwkunde uit Delft. Als ik met een idee kwam zei hij "Patryk, geef me de Ipad" en schetste hij zo uit de losse pols iets op het digiboard. Het was fascinerend om te zien hoe architectuurstudenten werken en daar heb ik veel van geleerd.'
'Ook gingen we meerdere keren op excursie. Dit gaf ons hands-on input over de opdrachten waar we aan werkten. Op een van die excursies gingen we naar RDM, dat gevestigd is op een oude scheepswerf in Rotterdam. RDM richt zich op innovatie en nieuwe technologie en huisvest veel startups. Kennisinstellingen, bedrijven en zowel overheidspartijen als maatschappelijke partners werken hier intensief samen. Het was erg mooi om een keer een goed voorbeeld van de quadruple helix te zien.'
'Ik haalde veel energie uit de minor en hoefde er voor mijn gevoel weinig moeite voor te doen. Het voelde erg relaxed terwijl ik tegelijkertijd veel nieuwe dingen heb geleerd. De docenten zorgden voor een gezellige sfeer en op vrijdag werd er altijd wel iets leuks georganiseerd, bijvoorbeeld een filmavond of een borrel. Al met al heb ik hele leuke tijd gehad en veel nieuwe vrienden gemaakt.'