Hoe krijg je naam in een vakgebied dat pas 7 jaar bestaat? Het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Frugal Innovation in Africa is er wonderwel in geslaagd. Directeuren Prof. Dr. Peter Knorringa (Erasmus Universiteit Rotterdam), Prof. Dr. Cees van Beers (TU Delft) en Dr. André Lelieveld (Universiteit Leiden) hebben in korte tijd naam gemaakt met hun centre en Nederland op de kaart gezet als expert in dit nieuwe vakgebied. Afgelopen november ontvingen zij in Leiden een grote groep internationale experts op de conferentie ‘Frugal Innovation for Sustainable Global Development’.
Frugal Innovation kun je vertalen als: sobere innovatie, bedoeld voor de arme bevolking in arme landen, om armoede te bestrijden en duurzaamheid te vergroten. Het gaat bijvoorbeeld om betaalbare waterfilters, een mobiel betalingssysteem, goedkope mobiele telefoons, verlichting met zonnecellen. “Innovatieve producten die laaggeprijsd zijn” legt Cees van Beers uit. Het centrum doet wetenschappelijk onderzoek naar de achtergronden van de innovaties, bijvoorbeeld naar innovatiemanagement, en stimuleert de ontwikkeling van producten, zoals de frugal thermometer (‘zonder batterij’) en goedkope weerstations waarmee boeren tijdig kunnen worden gewaarschuwd voor een moesson.
De door wetenschappers, beleidsmakers en ondernemers bezochte conferentie was bedoeld om wetenschappelijke kennis en ervaringen uit te wisselen, netwerken te vergroten en samenwerkingsverbanden op te zetten. Verschillende sprekers benadrukten dat vooral vanuit de lokale bevolking moet worden gedacht: wat hebben de mensen nodig, hoe kun je kleine ondernemers bij de plannen betrekken, hoe kun je samenwerken met de plaatselijke gemeenschappen. Op de conferentie sprak ook Jaideep Prabhu, Professor in Marketing aan de University of Cambridge. Prabhu zorgde er samen met co-auteur Navi Radjou voor dat frugal innovation bekend werd in academische en managementliteratuur.