African Dynamics
De kracht van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties zit niet in de 17 kleurrijke plaatjes en bijbehorende doelen voor 2030. Het zit in de onderlinge verbinding van die doelen. En de realisatie hangt op een gelijkwaardig partnerschap tussen landen om de grote uitdagingen het hoofd te bieden en samen de wereld te transformeren. Met dit uitgangspunt is de minor African Dynamics opgezet, een opleiding van de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam.
Deze relatief nieuwe minor (gestart in 2019) is een multidisciplinaire opleiding. Afrika wordt daarom vanuit meerdere vakgebieden belicht, zoals antropologie, civiele techniek en bedrijfskunde. De docenten van de drie universiteiten geven allen een verschillend perspectief op dit snel ontwikkelende continent.
De minor gaat in op de relatie en interactie van de Afrikaanse bevolking met hun omgeving en de rest van de wereld. Daarbij worden eerst de rijke Afrikaanse geschiedenis en tradities behandeld en de socio-economische, geo-politieke en andere factoren die bepalend zijn voor welvaart en welzijn.
Daarna volgen een aantal individuele modules waarbij de complexe realiteit van duurzame ontwikkeling aan bod komt. Door online samenwerking met studiegenoten van een aantal Afrikaanse universiteiten leren de studenten verder over systeem-denken, participatie, partnerschap en adaptatie-strategieën om de doelen van de SDG’s te bereiken
Een drie weken durende veldstudie in Afrika brengt de studenten in aanraking met de dagelijkse realiteit in Afrika. De minor sluit af met een aantal webinars en excursies aan ministeries, denktanks en kenniscentra.
Studenten van Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam kunnen deze minor volgen. De inschrijving voor het studiejaar 2020-2021 sluit 15 april. Lees hieronder de ervaringen (in het Engels) van de eerste lichting studenten.
Voor meer informatie kijk op de African Studies Centres website. Voor vragen stuur een e-mail aan: minorafricandynamics@asc.leidenuniv.nl
2019-2020 Student’s comments
Omari Palmer (student Liberal Arts and Sciences: Global Challenges Leiden University College): 'The African Dynamics minor broadened my scope of international law as a tool and barrier to development in Africa. We explored a number of pertinent subjects related to the African context in light of the SDGs outside my field of learning of social sciences. I gained a deeper insight into the realities of Africa’s situation and the interconnectedness of what development in Africa needs to look like. I realised that international law cannot function in isolation of the socio-political, natural and economic contexts in which it is operating.'
Pepijn den Blaauwen (student Civil Engineering Delft University of Technology): 'By highlighting Africa from different angles, a more complete picture is sketched which is very valuable. It enriched my own knowledge, and these new insights can lead to different choices. Each individual module could somehow be linked to my own field of study. All in all, one is not taught in the minor to understand and calculate everything perfectly, but rather to have a good basis for everything. The emphasis is on the ability to think critically and not to accept something blindly. Old solutions that are often used are not always better and there are often several solutions for the same problem. This way of thinking makes it possible for me to look at certain civil engineering projects in Africa in a different way.'
Nada Akrouh (student Health Sciences Erasmus University Rotterdam): 'As a health sciences student I wanted to look beyond the healthcare sector to broaden my knowledge about the world, and get insight into other factors which interlink with health. The African Dynamics minor gave me this opportunity to unleash my knowledge by its multidisciplinarity. There was the possibility for students to use our own academic background during the lectures and in the assignments. By doing so, I learned how to approach certain phenomena and theories more critically. Not only did I learn much about Africa, but also about international relations between countries from different continents.'
Laura Wittebroek (student International Studies Leiden University): 'The African Economies module offered by Erasmus University introduced how businesses can scale up global sustainability efforts to create a safe operating space for humanity and work towards achieving the Sustainable Development Goals. This module was more interesting than I had anticipated and it even convinced me that this is the field in which I want to work in in the future!'
Harm Duncker (student Applied Earth Sciences Delft University of Technology): 'The importance of engaging with local communities, both from an ethical- and a business perspective, is something I didn’t consider important. I now realise that these perspective are intertwined and are not two separate ‘things’. Because I have aspirations to work in the mining business in Africa it is important for me to know that it is essential to engage with communities instead of throwing ‘money’ at them and thinking your ethical obligation is complete.'