Begin september studeerde de eerste lichting masterstudenten Klinische Technologie af, een gezamenlijke opleiding van LUMC, TU Delft en Erasmus MC.
Om het steeds groter wordende gat tussen technologische innovatie en geneeskunde te overbruggen startte zes jaar geleden de nieuwe studie Klinische Technologie binnen de alliantie Leiden-Delft-Erasmus en Medical Delta. Hiermee deed de ‘medtech professional’ haar intrede in het medische werkveld.
De masterstudenten bewijzen met name hun toegevoegde waarde in de bijdrage die zij leveren op het gebied van complexe medisch-technische vraagstukken, zoals de optimalisatie of het implementeren van technologie in het ziekenhuis. De afstudeerceremonie in het Academiegebouw te Leiden vandaag is na de BIG-registratie sinds 1 juli weer een mijlpaal in de groei van dit vakgebied.
Masterstudent Fons Wesselius:
'Bij mijn afstuderen bleek dat publicaties over automatische detectie van hartritmestoornissen óf heel erg focussen op de technische signaalanalyse, óf op de rol van de cardioloog. Als Klinisch Technoloog heb je de creativiteit om die gezichtspunten te combineren om daarmee daadwerkelijk te innoveren. Dit leidde in mijn afstudeeronderzoek naar een in de praktijk bruikbare methode om atriumfibrilleren automatisch te detecteren.'
Binnen de opleiding Klinische Technologie staat de samenwerking tussen clinicus en ingenieur centraal. De studenten werkten tijdens hun klinische stages o.a. aan de ontwikkeling van een nieuwe beademingsmethode tijdens de Coronacrisis, aan het ontwerp van 3D-geprinte maskers voor het voorkomen van littekens na chirurgische gezichtsreconstructie en bedachten een handige manier om boezemfibrilleren automatisch te kunnen detecteren.
De studenten mogen trots zijn op zichzelf. Tijdens de studie hebben zij vaak de ‘proefkonijnstatus’ weten te trotseren en soms moeten vechten voor hun positie in het medische team. Zowel voor hen als voor de opleiding is dit een belangrijke mijlpaal. De Klinisch Technoloog heeft zich nadrukkelijk geprofileerd. Met het afstuderen van de eerste lichting masterstudenten is als het ware de opleiding zelf ook geslaagd.'
Prof. dr. ir. Jaap Harlaar, opleidingsdirecteur Klinische Technologie
Leiden-Delft-Erasmus en Medical Delta
In navolging van de Universiteit Twente startte Leiden-Delft-Erasmus in 2014 de bachelor Klinische Technologie en in 2017 de master Technical Medicine. De opleiding Klinische Technologie is een samenwerking tussen de Technische Universiteit Delft (TU Delft), de Universiteit Leiden (LUMC) en de Erasmus Universiteit Rotterdam (Erasmus MC). Deze drie centra van wereldniveau werken op klinisch-technologisch onderzoeksgebied al samen in de Medical Delta.
Medical Delta is een samenwerkingsplatform dat de drie gerenommeerde universiteiten, twee universitair medische centra, vier hogescholen, overheden, bedrijven, zorginstellingen en andere partijen in Zuid-Holland samenbrengt en heeft als doel om met technologische oplossingen duurzame zorg te realiseren.