Het gebruik van AR en VR in het hoger onderwijs

Wat zijn de nieuwste 'cutting edge' applicaties voor Virtual Reality en Augmented Reality en welk effect gaan deze technieken hebben op onderwijs en onderzoek? Daarover ging het 25 juni op de kennissessie 'Re-imagining Learning: Augmenting Learning in Higher Education'. Een internationale, multidisciplinaire groep kwam samen bij incubator PLNT in Leiden, om te praten over de kansen en uitdagingen van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). 

mn vr

De hoofdsprekers waren directeur Michelle Omstead en prof. Stephan Lukosch van het Centre for Innovation en prof. Marcus Specht, directeur van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning. Alle presentaties vindt u in het PDF onderaan dit artikel.

kennis

De 'Long-app'  traint toekomstige artsen in het stellen van diagnoses 

Op deze kennismiddag lanceerden het Centre for Innovation en het LUMC Lung Cases, een applicatie voor longartsen. Deze app traint, met behulp van Augmented Reality, toekomstige longartsen in het stellen van diagnoses bij kortademige patienten.

Door hologrammen van gezonde en aangetaste longen te projecteren op college's of studenten, kunnen de artsen oefenenen met een virtuele stethoscoop en naar normale en afwijkende longgeluiden luisteren. De meer dan 100 artsen en studenten die deelnamen aan het testen van de applicatie waren erg enthousiast. Lees meer over de Lung Cases op de site van het Centre for Innovation.

Hieronder vindt u alle presentaties van deze kennisbijeenkomst. Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met het Centre for Innovation: c4i@sea.leidenuniv.nl  

Bijlagen
Presentaties van alle sprekers op Re-Imagining Learning 25 juni 2019 (PDF) (14.11 MB)
Meer informatie vindt u op:
Centre for Innovation Universiteit Leiden
Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning
Welten Instituut Open Universiteit
Incubator PLNT Leiden

Volgend artikel