Kan het onderwijs beter met behulp van nieuwe technologie? Het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning organiseert dit najaar een challenge voor startende ondernemers in de onderwijs-technologie (EdTech startups). Het doel is om innovatie in onderwijs te stimuleren. En dat spreekt aan want er kwam een groot aantal voorstellen binnen.
Zo'n 50 voorstellen kwamen er binnen bij de Get In the Ring-foundation, die deze challenge namens de drie incubators ECE Rotterdam, Plnt Leiden en YES!Delft begeleidt. Inmiddels zijn er 7 projecten geselecteerd voor verdere uitwerking. 14 December is de finale met pitches voor de investeerders en launching customers. Vervolgens gaan de winnaars, met hulp van de lokale incubators, aan de slag met hun plan. Ze kunnen daarbij gebruik maken van advies van onderwijsexperts en het bedrijfsleven en coaching op maat van de incubators. Ook krijgen zij toegang tot testgroepen, pilot-klanten en financieringsmogelijkheden.
De geselecteerde startups voor de EdTech challenge zijn:
BLACKBEAR®, Hubert.ai, iThrive, Learn Forward, Maester, PlagScan GmbH en Play2Speak.
Timo Kos is directeur Educational and Student Affairs (ESA) aan de TU Delft. Afgelopen jaar gaf hij ad interim leiding aan het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning en nam vanuit die rol het initiatief voor deze EdTech challenge. We vroegen hem waar het idee vandaan kwam:
‘De aanleiding voor de EdTech challenge is dat innovatie hoog op de agenda van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning staat en dit een effectieve manier is om dat te organiseren. Je ziet in het buitenland, bijvoorbeeld in Boston en Lausanne (Swiss EdTech Collider), al hoe succesvol de samenwerking tussen universiteit, incubators en bedrijven kan zijn als het gaat om onderwijsvernieuwing. EdTech is inmiddels een markt waar 3 miljard dollar per jaar in omgaat. Dat geeft wel aan dat het tempo van vernieuwing hoog ligt. Als Leiden-Delft-Erasmus kunnen we meedoen in die ontwikkeling en wellicht zelf een leidende rol gaan spelen.’
Leiden-Delft-Erasmus: een prima ecosysteem voor EdTech
‘We hebben als Leiden-Delft-Erasmus een sterke positie. Want naast een goede reputatie in onderwijs en onderzoek hebben we inmiddels ook een gezamenlijk Centre for Education and Learning, het Leidse Centre 4 Innovation, het Academic Teaching Lab van de TU Delft en de Erasmus Community for Learning. Dat, samen met drie incubators, vormt een prima ecosysteem voor EdTech.’
Incubators en bestuurlijke partijen zetten in op technologische onderwijsvernieuwing
‘De samenwerking met de incubators YesDelft, PLNT en ECE helpt de universiteiten om ideeën van buiten te halen. Maar ook de incubators zelf hebben baat bij deze challenge. Het is voor hen een eerste stap in de wereld van de EdTech, een interessante groeimarkt. Dat zie je ook aan het feit dat bestuurlijke partijen als het Ministerie van OCW, VSNU en SURF allemaal beleid maken op technologische onderwijsvernieuwing. De startups die dat vorm gaan geven zijn dus zeer gewenst!’
Online Learning is een thema van het VSNU-programma De Digitale Samenleving
‘Mooi is dat prof. Marcus Specht, trekker van het thema Learning & Education van de VSNU-agenda De Digitale Samenleving, onlangs is aangetreden als wetenschappelijk directeur van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Education and Learning. Ook daarmee wordt weer nieuwe kennis en visie ingebracht op dit terrein.
Kos besluit zijn betoog met: 'Wie weet trekt het centre in de toekomst wel samen op met de technische universiteit van Lausanne, want er is al een succesvol partnership in het online learning-programma ‘Credits for MOOCS’. De tijd is rijp voor EdTech en ik ben erg blij met het grote aantal inzendingen. Ik kijk ernaar uit om de presentaties te horen van al deze mensen die zo enthousiast zijn over onderwijs-vernieuwing.’